Info brilleinnsamling

Publisert av Tore Rasmussen den 11.07.23. Oppdatert 15.08.23.

Informasjon - postkasse for brukte briller - Lions SightFirst

Takk for at du vil donere dine brukte briller, inkl. solbriller. Legg brillene inn i luken på kassen så tar vi hånd om resten (ikke legg med etui da det ikke kan distribueres videre av hygienehensyn). Har du informasjon om brillestyrken er det til god hjelp  om det legges ved, eks. i en pose sammen med brillen.

Siden 1990 har SightFirst-midler gjort det mulig for Lions i samarbeid med lokalt helsepersonell og partnerorganisasjoner over hele verden å bekjempe de viktigste årsakene til forebyggbar og reversibel blindhet, og til å hjelpe de som er blinde eller synshemmede.

Sight First programmet retter seg mot befolkning som ikke har egne ressurser og eller tilgang på tilstrekkelig øyehelse. Over 488 millioner mennesker er bistått gjennom dette programmet gjennom de siste 30 år. Fortsatt er det millioner som trenger hjelp – din hjelp kan hjelpe oss å nå ut til flere.

Lions Club Svelvik samarbeider med Lions klubber og andre over hele verden for å få distribuert brukte briller til en bruker som vil kunne ha nytte av brillene/glassene. Lions Club Svelvik gjør som en del andre Lions klubber og samarbeider med "VISION FOR ALL" - en uavhengig ideell organisasjon som hjelper fattige i utviklingsland ved å utføre synstester og å dele ut briller. Nye og brukte briller måles opp og klargjøres gjennom dugnadsarbeid. Frivillige og optikere fra Norge gjennomfører så prosjektreiser til ulike land der optikere ikke er alment tilgjenngelige og behovet for briller er stort(ref:. VFA's hjemmeside).

Takk for at du bryr deg!

Lions har lange tradisjoner for å bistå svaksynte og blinde. I 1925 var døvblinde Helen Keller og hennes lærer Anne Sullivan invitert til Lions Convention for å fortelle om utfordringer som blide og svaksynte møter i sin hverdag. Lions «over there» hadde da i lang tid tatt del i å trykke, og å dele ut et nyhetsmagasin i blindeskrift. Som en oppfølging av dette arbeidet var Helen Keller invitert. Hun utfordret da de 7.500 deltakerne på kongressen med de berømte ordene: «Vil ikke dere som både kan høre og se ta utfordringen om å bli riddere i korstoget mot mørke». Denne utfordringen ble tatt på strak arm og har siden vært en ledene ide for Lions over hele verden. Lær mer om denne historien via denne YouTube videoen

Lions Club Svelvik bidrar via Lions Norge til Ridderrennet, Lions førehundskole for utdanning av førerhunder, og Beitostølen HelseSport Senter hvor funksjonshemmede får opplæring og trening til å mester sin hverdag. Lions Club Svelvik bidrar også til øyehelseklinikker i Afrika via vårt distrikts klubber.

Støtt vårt arbeid for svaksynte og blinde – send gjerne et bidrag til vipps #812014 - Sight First Lions Club Svelvik

Lions Club Svelvik

Kontakt:  svelvik@lions.no   eller  FB